Snoep bewust!
Duurzaam denken vormt vanaf het begin de beslissingen bij snoepmerk Katja. Goed zijn voor mens, dier en milieu, dat voelt goed en smaakt nog beter.
In onze duurzaamheidsmissie focussen we ons op dierenwelzijn, verpakking en klimaat. We vertellen je graag welke stappen we al hebben gezet en waar we nog aan werken. Want onze roze snoepwereld kleurt steeds groener!
En wist je dat Katja ook campagnes voert rondom dierenliefde?


Aandacht voor ingrediënten
Katja gebruikt voor haar producten alleen hoogwaardige en natuurlijke grondstoffen. We hebben sinds 1988 geen kunstmatige kleurstoffen meer gehad! Alleen vruchtensappen, vruchtvlees en kleurextracten van fruit en planten worden gebruikt. Sinds 2007 hebben we ook volledig afgezien van het gebruik van kunstmatige smaakstoffen in onze ingrediënten – Natuurlijk snoep je Katja!
Vanzelfsprekend speelt suiker voor Katja een belangrijke rol. Om transportroutes en bijbehorende uitstoot laag te houden, komen (o.a.) de suikerbieten daarom uit Nederland en buurlanden.
In plaats van dierlijke gelatine gebruikt Katja plantaardige bindmiddelen en glansmiddel. Het puur vegetarisch produceren van alle producten betekent niet alleen een grote stap voor het welzijn van de dieren, het vermindert ook de uitstoot van schadelijke Co2 met bijna 20%!
50% minder uitstoot
Katja produceert klimaatbewust. Het energie- en waterverbruik wordt voortdurend geoptimaliseerd. Zo gebruikt Katja groene stroom en wordt bijvoorbeeld de warmte die vrijkomt tijdens de productie hergebruikt om de kantoren te verwarmen. Katja investeert in koelsystemen, perslucht en thermische isolatie in de productie. En waar mogelijk wordt gerecycled materiaal gebruikt voor de verpakkingen.
Zo dragen vele grote en kleine maatregelen bij aan het bereiken van de eerste klimaatdoelstelling in 2020: ten opzichte van 2012 is Katja’s Co2-uitstoot gehalveerd!
Zo min mogelijk afval
Het verminderen van schadelijke uitstoot betekent ook zo min mogelijk afval produceren. 80% van Katja’s grondstoffen wordt geleverd in herbruikbare containers, zodat er nauwelijks verpakkingsafval is – ook niet waar niemand kijkt. Daarnaast vinden we het belangrijk om voedselverspilling te voorkomen. Producten die niet volledig aan onze strenge kwaliteitscriteria voldoen, krijgen een andere bestemming. Want weggooien is zonde!
Goed voor onze mensen
Als familiebedrijf is elk individu belangrijk voor ons. Gelijke kansen, persoonlijke ondersteuning, bijscholing en maatschappelijke betrokkenheid zijn voor ons bedrijf vanzelfsprekend. Ook zijn we niet vies van een feestje op z’n tijd!
Als partner van Pride Amsterdam staat diversiteit en inclusiviteit bovendien hoog in het vaandel. Niet zo gek dus, dat werknemers gemiddeld 15 jaar in dienst zijn!
met aandacht snoepen
Onze snoep- en dropproducten zijn er om intens van te genieten. We adviseren daarom om ze met mate te consumeren als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet en een actieve levensstijl.
In tegenstelling tot volwassenen kunnen kinderen meestal nog niet het verschil zien tussen genieten en alleen consumeren.
Daarom heeft Katja zich uitdrukkelijk verzet tegen reclame gericht op kinderen.
De verpakking van de toekomst
Het goede nieuws eerst: onze dozen zijn al grotendeels gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Vanwege wettelijke voorschriften mogen we echter geen gerecycled materiaal gebruiken voor onze productverpakking – om de kwaliteit en productveiligheid te allen tijde te kunnen garanderen. We onderzoeken continu hoe we onze productverpakkingen kunnen optimaliseren. Maar je moet veel doen om de versheid, hygiëne en de heerlijke smaak van alle producten te garanderen. Helaas kunnen we momenteel niet om plastic heen. Omdat we niet aan greenwashing willen doen, zijn we intensief bezig met plastic alternatieven.
Helaas is de productie van biobased plastic allesbehalve hulpbronnenvriendelijk. Het ontleedt niet vanzelf in de natuur en kan niet altijd worden gerecycled. Papieren verpakkingen vereisen enorme hoeveelheden energie en water om te produceren en zouden moeten worden gecoat met plastic om onze producten vers te houden. Niet handig, denken we. Daarom willen we verpakkingspionier worden en een echt plastic alternatief ontwikkelen. Daar werken we aan.
Heb je een goed idee hoe we onze producten beter kunnen verpakken? We horen het graag!